Beeldende vormingles over vormen.

Geometrisch of organisch?

Voorbereiding:

Verzamel in een voelzak verschillende voorwerpen. Deze voorwerpen hebben een geometrische of een organische vorm. Geometrisch: uit de wiskunde; rond, vierkant, driehoek iets wat makkelijk te meten is. Organisch: uit de natuur, hoge aaibaarheidsfactor en meestal moeilijk te meten.Een paar voorbeelden van voorwerpen die je in de voelzak kan doen:
Organisch: dennenappel, schelp, veer en een steen.                        
Geometrisch: kubus, knikker,  liniaal en geo-driehoek.                                                                                   

Neem twee grote vellen papier, van verschillende kleuren, op het ene vel zet je in rechte letters: Geometrisch. Op het andere vel zet je in geschreven letters: Organisch.

Inleiding:

Laat deze voelzak door de klas gaan. Een kind voelt zonder te kijken. Hij/ zij beschrijft wat er gevoeld wordt. Maar mag het voorwerp NIET bij de naam noemen. Na een tijdje mogen de kinderen raden. Hierna wordt er gecheckt, of er goed geraden ιn omschreven is.

Kern:

Je legt aan de kinderen uit wat organische en wat geometrische vormen zijn. Leg op twee vellen papier midden in de kring de organische en geometrische vormen neer. Laat steeds een kind een voorwerp kiezen en dan mag dat kind zeggen wat voor vorm het is en waarom.

Afsluiting:

Wanneer het duidelijk is deel je het onderstaande werkblad uit. Wanneer dit gemaakt is kun je het klassikaal nakijken.
Dit werkblad kun je het beste kopiλren naar Word en het dan uitprinten.


Werkblad 

Werkblad Vormen, Organisch of geometrisch?

Vraag 1: Welke vormen zijn makkelijk te tekenen met een liniaal of passer?

_____________________________________________________________

Teken twee vormen met een liniaal of passer:



        
Vraag 2: wanneer je naar gebouwen kijkt, welke vormen zie je dan vaker?

_____________________________________________________________


       
Schilderij in Art nouveau stijl geschilderd.

Vraag 3: In de Jugendstil en de Art nouveau (begin deze eeuw), werd 
uitgebreid gebruik gemaakt van ……………………………………..vormen
Kun je uitleggen waar je dat aan kan zien?

________________________________
______________________________________________________________
     
Opdracht:

Probeer nu op een tekenvel met potloden, een tekening te maken waarin zowel organische vormen als geometrische vormen. Schrijf op de achterkant waar je de vormen kan vinden.

Terug