Les ruimtelijke oriŽntatie

Voorbereiding:

Bouw een stad van blokjes (of ander materiaal) op een tafeltje. Maak foto's van de stad. Neem alle kanten van de stad op de foto. Laat de foto's ontwikkelen. Voor de les heb je de foto's en de stad nodig. Bouw de stad precies op zoals je hem eerst had gebouwd. Het fototoestel heb je ook tijdens de les nodig.

Inleiding:

De kinderen zitten in de kring. Je haalt het fototoestel te voorschijn. Kijk eens wat ik hier heb! Wie weet wat het is? Kan iemand uitleggen hoe het werkt? Dan vertel je dat je nog maar 4 foto's kan maken, maar dat je alle kinderen erop wil hebben. Maar de kinderen mogen niet uit de kring en moeten op hun stoel blijven zitten. Vraag de oplossing aan de kinderen. Uiteindelijk komen ze met het idee om van een afstand steeds een hoek op de foto te zetten. Het lukt!

Kern:

Midden in de kring staat op een tafel een stad gebouwd van blokken. De stad is heel simpel, hij bestaat uit een kerkje, en nog drie simpele gebouwtjes. Wel heeft ieder gebouwtje zijn eigen kenmerk. Je vertelt aan de kinderen dat deze stad door een fotograaf op de foto is gezet. De fotograaf heeft een aantal foto's gemaakt. Maar hij is vergeten waar hij stond, tijdens het maken van de foto's!  Je laat een foto zien, een kind krijgt de foto en mag om de stad heen lopen. waar stond de fotograaf toch? Wanneer een kind er niet uit komt kun je een ander kind laten helpen, of zelf aanwijzingen geven. Begin altijd met zij- aanzichten waarbij een gebouw duidelijk vooraan staat. Zo werk je al de foto's af. Voor de kinderen die wat meer uitdaging willen kun je ook luchtfoto's en foto's tussen de gebouwen in maken.

Afsluiting:

Tijdens speelwerktijd kun je met een groepje nog een keer een stad bouwen. Dit keer mogen zij hem bouwen. Hierna mogen ze een foto tekenen vanaf hun positie.