Drama les

Inleiding:

Deze les geef je in een gym lokaal zodat je de ruimte hebt. Van tevoren heb je een gedeelte als podium en een gedeelte als tribune klaargezet.

Je vertelt dat ze toneel stukjes gaan spelen en je legt uit hoe dat in zijn werk gaat:

Je krijgt een begin van een verhaal, met je groepje verzin je zelf een oplossing. Het gehele stukje laat je zien aan de klas.

Je vertelt dat ze op moeten letten op de volgende dingen:

Je verdeelt de klas in groepen. Hierna krijgt iedere groep een opdracht. Hiervoor krijgen ze een kwartier tot 20 minuten de tijd voor om het voor te bereiden.

De opdrachten:

1. Jullie zijn thuis op zolder aan het spelen. Daar vinden jullie een kist! In die kist zit iets. Wat er in zit mogen jullie zelf verzinnen, wat jullie ermee gaan beleven mogen jullie ook zelf beslissen.

2. Wanneer jullie met het hele gezin gaan wandelen in het bos komen jullie een heel bijzonder iemand tegen. Wie diegene is en wat ermee gebeurt mogen jullie zelf verzinnen.

3. op een ochtend staat er een doos voor de deur, er zit een pratend huisdier in. Wat voor avontuur jullie ermee beleven mogen jullie zelf beslissen.

4. Wanneer jullie van juf het magazijn mogen opruimen vinden jullie een deurtje. Wat er achter het deurtje zit en wat jullie beleven, mogen jullie zelf beslissen.

5. Jullie gaan op vakantie naar een onbewoond eiland. Maar opeens komen jullie er achter dat het eiland niet helemaal onbewoond is. Wie er nog meer woont en wat er gebeurt mogen jullie zelf verzinnen.

 

Kern:

Iedereen gaat zitten in het publiek gedeelte. Je vertelt welke groep gaat beginnen, die gaan hun spullen pakken en klaarstaan. Om de beurt spelen de groepjes hun stukje. Na ieder stukje wordt geapplaudisseerd.

Afsluiting;

Iedereen gaat in een grote kring zitten, we bespreken wat goed ging en wat minder goed ging. Kinderen mogen elkaar feedback geven. Ook geef je zelf tips.

Terug