Lesschema bewegingsonderwijs

Les thema:

Bal/ tikspelen

Doelstellingen

 

Inhoud

Inleiding:

Je begint met een warming-up:

Alle kinderen gaan met de benen wijd achter elkaar aan staan. De voorste kruipt onder de andere door op jouw teken. De kinderen doen hen armen even omhoog en geven een klap in hen handen als de gene onder hen door kruipt. Steeds sneller geef je het teken van kruipen.

Kern:

Je  verdeelt de zaal in drie delen. 1e gedeelte: het paaltjes voetbal.

2e gedeelte. 2 teams, ieder team een mat. 1 zachte bal. De kinderen moeten elkaar afgooien met de bal, en ook de mat staande houden. 3e gedeelte: tikkertje door middel van staarten. Ben je je staart kwijt, ga je 10 sec op een been aan de kant staan en dan mag je weer.

Afsluiting:

Met zijn allen in een kring. Een kind in het midden, ogen dicht en oren open. Kinderen aanwijzen, die gaan er achter zitten. Hoeveel kinderen zitten er achter je? Aan het einde met zijn allen erachter.

Organisatie:

1e gedeelte midden in de zaal, in het middelste vak.

Kern: drie vakken:

paaltjes voetbal
Matbal
Staarten tikkertje

1 paaltjes voetbal

2 matbal

3 tikkertje met staart

Ik verdeel de tijd voor het hoofdgedeelte in drieŽn en wissel dan.

afsluiting:

Midden in de zaal.

 

Begeleiding:

Bij de warming-up sta je ernaast en geef je het teken, ook let je op dat alle kinderen goed staan, dat het kruipen goed gaat, dat de kinderen hun handen klappen.

Kern

Je loopt tussen de drie vakken rond.

Bij het paaltjes voetbal en het tikkertje met staart is het bewijs makkelijk te zien als je af bent, dus kun je beter wat vaker bij het matbal staan, daarom zit dit onderdeel ook in het midden van de zaal.