Lesschema bewegingsonderwijs:

Les thema:

spelletjes

Doelstellingen

Inhoud

Inleiding:

Commando pinkelen, alleen dan met je hele lichaam. Er kan van alles gevraagd worden. Springen, liggen op buik, rug, linkerzijde, rechterzijde, klappen, koprol, op de knieŽn, op de billen zitten etc.

Kern:

Overlopertje met twee tikkers.

De klas loopt van de ene achterlijn naar de andere, de tikkers mogen aftikken in een bepaald afgezet midden gebied. Ben je afgetikt? Ga je aan de kant staan totdat iedereen af is.

Afsluiting.

We gaan in de kring zitten.

Een van ons gaat even naar de kleedkamer. We bespreken wie de moordenaar is. Deze kan je met een knipoog vermoorden.

Hierna komt degene terug en gaat midden in de kring staan. De moordenaar moet zo snel mogelijk proberen zoveel mogelijk mensen te vermoorden voordat degen in het midden weet wie het is.

Organisatie

Inleiding:

Ik leg het spel kort uit. Er zijn twee doelen van 8 tot 12 meter breed. Ze staan 20 tot 25 meter van elkaar af. Hierna verspreiden de kinderen zich door de zaal. Zij doen wat ik zeg, zolang er maar commando voor staat. Gaat iemand de fout in? Dan moet diegene 15sec an de kant staan op een bak en doet dan weer mee.

Kern:

Ik introduceer het spel door het voor te doen met een paar kinderen, wanneer er geen vragen zijn, gaan we het spelen.

Afsluiting.

Ga zelf ook in de cirkel zitten. Leg het spel uit wanneer dit nog niet duidelijk is. Hierna kies je iemand uit die als eerste aan de beurt is. Jij kiest ook de moordenaar.

Begeleiding:

Inleiding.

Je begeleid de kinderen nu niet. Het is nu de bedoeling dat ze zelf goed opletten.

Kern,

Moedig de kinderen aan, geef tips over het spel.

Afsluiting.

Je hoeft hier alleen maar in de gaten te houden of niemand zich gaat uitsloven of praten. Voor de rest speelt dit spel zichzelf.