Les over kleuren

Voorbereiding:

Verzamel van te voren: Een glazen schaal gevuld met water, een spiegel, een stukje klei, een zaklamp, een stevig wit vel papier, het werkblad voor de hele groep, een witte cirkel voor de hele groep. 

De kinderen stiften of kleurpotloden nodig.

Inleiding:

Een regenboog maken. 

Je begint de les  met een proefje. Hiermee maak je de kinderen enthousiast. Op een tafel heb je een grote glazen schaal neergezet die voor de helft gevuld is met water. In de schaal heb je schuin een spiegel neergezet. De spiegel kun je schuin tegen de rand zetten met een beetje klei ( zet hem tegen de korte kant aan ). Je pakt een zaklamp en schijnt hiermee op het deel van de spiegel dat onder water zit. Met de andere hand hou je een wit papier boven de zaklamp. Op het papier wordt nu een regenboog zichtbaar.

Kern:

Deel dit werkblad uit en laat de kinderen zelfstandig aan het werk gaan.

(begin werkblad)

Werkblad Kleuren

Dit werkblad gaat over kleuren. Kleuren zijn heel belangrijk, stel je voor dat er geen kleuren zouden zijn? Dan zou alles er erg saai uit zien. Er zijn drie kleuren waarvan je zou kunnen zeggen dat zij de belangrijkste kleuren zijn. Deze kleuren worden met een moeilijk woord, de primaire kleuren genoemd. De primaire kleuren zijn: rood, blauw en geel. Met deze kleuren kun je door te mengen alle kleuren krijgen die je maar wilt.

Opdracht 1

Probeer door de primaire kleuren te mengen drie andere kleuren te maken. Gebruik hiervoor potloden. schrijf onder het vakje welke primaire kleuren je hebt gebruikt en welke kleur het geworden is.

1 2 3
  1. _____________________________________________________
  2. _____________________________________________________
  3. _____________________________________________________

Opdracht 2

Planten en dieren hebben soms ook hele mooi en opvallende kleuren. Daar is vaak een reden voor. Bedenk waarom kleuren belangrijk zijn voor planten en dieren.

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

 

(Einde werkblad)

Afsluiting:

Iedere leerling knipt een cirkel uit . Ze tekenen met een groene, rode en blauwe stift stippen op de cirkel. Wanneer dit klaar is steken ze een potlood door het midden van de cirkel heen. Wanneer ze de schijf nu laten rond draaien, ontstaan er ringen in met andere kleuren.

Wanneer de leerlingen het leuk vinden kunnen ze nog een schijf maken.