Techniekles over vliegen.2planes_kids_sm_clr.gif

Voorbereiding:

Verzamel platen, posters, schaalmodellen en informatie over alles wat vliegt en zweeft. Vogels, vliegtuigen, luchtballonnen, parachutes, vliegende vissen etc. Hang dit allemaal op voor het bord. voordat de les begint heb je op een tafel allerlei spullen neergelegd waarmee de kinderen mogen bouwen. A4 papier, karton, touwtjes, ijsstokjes, rietjes, aluminium folie, watjes en ga zo maar door. Geef duidelijk aan hoeveel een kind van alles mag pakken, het is makkelijk om bordjes met een aantal erop voor de materialen te zetten.

Inleiding:

Laat de kinderen naar de spullen kijken. Vraag nu hoe komt het dat al deze dingen vliegen of zweven? Doel op antwoorden als: gewicht materiaal, snelheid, draagoppervlak vleugels en evenwicht. Laat de kinderen hierover reageren.

Hierna leg je uit wat we gaan doen. De kinderen gaan van een bepaald aantal materialen een vliegtuig bouwen wat zo lang mogelijk moet vliegen/ zweven. De kinderen krijgen 30 tot 45 minuten de tijd om het vliegtuig te maken en te testen. Hierna wordt het van een hoogte naar beneden gegooid. Kies hiervoor een 1e verdieping op de school, of een dicht bijzijnde flat. Dan laat je alle kinderen om de beurt langs de tafel lopen en de materialen pakken.

Er zijn een paar regels waar iedereen zich aan moet houden:

  1. Je mag alleen je eigen spullen gebruiken, dus niet van elkaar.
  2. Je mag lijm en schaar gebruiken.
  3. Pas als je werkblad ingevuld is mag je gaan gooien.

Kern:

De kinderen bouwen nu de vliegtuigen. Ook vullen ze het werkblad in. Dit leg je gewoon bij de materialen neer, zodat iedereen dat ook meteen heeft.Wanneer de vliegtuigen klaar zijn ga je met een stopwatch de zweeftijden opnemen. Noteer deze op een eigen namenlijst en op het werkblad van de kinderen.

Afsluiting:

Wanneer iedereen gegooid heeft ga je terug naar de klas en laat de kinderen de klas opruimen. Ondertussen reken jij de beste vijf uit. In de kring vertel je welk vliegtuig het er het beste vanaf heeft gebracht. Bekijk met de kinderen waarom. Bekijk ook het vliegtuig wat het er het slechtste vanaf bracht. Wanneer dit is besproken is de les afgelopen. Deze les is erg leuk om als weeksluiting te doen.

Werkblad:

Naam:_____________________________

Naam van het vliegtuig:_________________________________

Welke materialen heb je gebruikt?

  1. _____________________________
  2. _____________________________
  3. _____________________________
  4. _____________________________
  5. _____________________________
  6. _____________________________
  7. _____________________________
  8. _____________________________
  9. _____________________________
  10. __________________________

Waardoor denk jij dat jouw vliegtuig lang in de lucht blijft?

__________________________________________________________________

Hoeveel seconden denk je dat jouw vliegtuig in de lucht zal blijven?_________ seconden.

 De behaalde tijd:____ sec.

Behaalde plaats:

Terug